Mehmet Bozkurt
Köşe Yazarı
Mehmet Bozkurt
 

■ KURBAN İBADETİME DİL UZATMA!?

■ KURBAN İBADETİME DİL UZATMA! Kurban, sadece ve ancak Allah'ın rızasını kazanabilmek ve yine Allah'a yaklaşarak eşsiz bir bağ kurmak amacıyla Kurban kesme ibadetini gerçekleştirirken, yalnız Allah için kesilecek olan Kurban sayesinde, onun emirlerine itaat etme göstergesi olarak Kurban kesmek gerekir. Kökeni Hz. Adem (a.s) dönemine kadar uzanan ve tamamen İslam'i esaslara uygun bir biçimde Kurban kesmenin Müslümanlar açısından amacı, şartları ve önemi bulunmaktadır. Kur'an-ı Kerim'de pek çok Ayette belirtilen ve "Allah'a yakınlık sağlamaya vesile olan şey" anlamını içerisinde barındıran Kurban kesmenin amacı nedir? Kurban; Sözlük anlamıyla incelediğimizde "Yaklaşmak, Allah’a yakınlık sağlamaya vesile olan şey" şeklinde anlam taşımaktadır. Diğer yandan Kurban kelimesi dini bir terim olarak incelendiğinde ise "ibadet maksadıyla belirli bir vakitte ve belirli şartları taşıyan hayvanı usulünce kesmektir. Sadece ve ancak Allah'ın rızası için ve Allah'ın rızasını kazanmak için Kurban kesilir. Allah'ın huzurunda maddi bir fedakarlık örneği sergileyerek manevi bir bağ kurmaktadır. Müslümanlara Vacip bir ibadet olan Kurban, kesebilmesi için gerekli şartları yerine getirmesi gerekmektedir. Kurban kesmenin şartları ise şu şekilde sıralanmaktadır: 1- Müslüman olmak. 2- Hür olmak. 3- Fıtır sadakasını Vacip kılan zenginliğe sahip olmak. 4- Akıl ve baliğ olmak. (Bu şart, İslam alimleri arasında ihtilaflıdır. Bazılarına göre Kurban'ın Vacip olması için akıl ve baliğ olmak şart değildir. Zengin olan çocuk ile akıl hastalarına da Kurban düşer. Velileri onlar namına onların kurbanlarını keserler.) Kanaatim odur ki, Kurban bir ibadettir. İbadeti sorumluluğunu yerine getirmek için akıl ve baliğ olmak gerekir. 5- Mukim olmak gerekir. Yolcu olmamak. Kurban kesmek, Allah rızası için gerçekleştirilen bir fedakarlık örneği olmakla birlikte, Allah'ın kullarına bahşettiği tüm nimetlere şükür göstergesidir. Hem dünyevi ve hem de uhrevi bela ve musibetlere karşı kalkan görevi üstlenmektedir. Hz. Peygamber (s.a.v.) buyurdu ki: "Kurbanlarınızı büyük yapınız. Muhakkak ki, onlar sırat üzerinde sizin binekleriniz olacaktır." Kurban ibadetini gerçekleştirmek; toplumda birlik, beraberlik, dayanışma, kaynaşma, kucaklaşma, kardeşlik ve yardımlaşma gibi eşsiz güzellikte duygularının ön plana çıkarılmasına ve yoğun bir şekilde hissedilmesine vesile olmaktadır. Kurban ibadeti vesilesiyle, zengin ile fakir bir sofrada buluşuyorsa, ibadette amaca ulaşılmıştır demektir. Hac ibadeti yaparken kesilen Kurban, Hacc suresi 26 ve 33 arasındaki Ayetlerde anlatılmaktadir. Hac'da kesilen Kurban kesinlikle Farzdır... Ancak Hacc ibadeti dışında kesilen Kurban ibadeti Hacc suresi 34. Ayetle başlar ve anlatılır... Kurban ibadeti insanlık tarihi kadar eski ve bütün ümmetlerde vardır. Bu da bize göstermektedir ki, Kurban, Hz. Peygamber (s.a.v) ile başlamıyor ki, Sünnet olsun... İmam A'zam Ebu Hanife'ye göre Vacip'tir. Vacip, mutlaka yapılması gereken bir emirdir... Yani Farz gibidir... Ben farz olarak kabul ediyorum... Kurban ibadeti, Allah'ın sembollerindendir. Saygı gösterilmesi, hafife alınmaması ve ciddiye alınması gereken bir ibadettir. Maide, 5/2 "Kendilerine ait birtakım yararları görmeleri, (Allah’ın) onlara rızık olarak verdiği kurbanlık hayvanlar üzerine belirli günlerde Allah’ın ismini anmaları için (insanları Hacc'a çağır)! Artık o hayvanların etinden hem kendiniz yiyin, hem de fakir yoksula yedirin!" Hacc, 22/28 Açıklama: Buradaki muhatap bağlam gereği Hz. İbrahim (a.s) olabileceği gibi daha geniş bir okumayla kastedilen Hz. Muhammed (s.a.v) de olabilir. Her iki Peygamber de bütün insanları Hacc'a çağırmışlar ve bu ilahi emri uygulamışlardır. Bu Ayette sözü edilen kurbanlık hayvanın Hac mevsiminde ve orada kesilen olduğu açık bir gerçektir. 36. Ayetteki konu ise durumu müsait olanların Hac dışında kesmesi gereken ve uygulanan mevcut diğer kurbanlardır. "Biz her ümmete Kurban kesmeyi gerekli kıldık ki, kendilerine rızık olarak verdiği hayvanlar üzerine Allah’ın adını ansınlar! İlahınız tek bir ilahtır. O’na teslim olun! O alçak gönüllü insanları müjdele!" Hacc, 22/34 Açıklama: Bu Ayet ve devamındaki Ayetler normal zamanlarda kesilen Kurban ile ilgilidir. Bu emir ibadetlerin eski ümmetlerden beri farz olduğunun delillerindendir. Benzer Mesajlar: Bakara, 2/83, 183 Al-i İmran, 3/39 Maide, 5/12 Yunus, 10/87 İbrahim, 14/40 Kehf, 18/21 Meryem, 19/31, 55, 59 Hacc, 22/26-30 Taha, 20/14 Enbiya, 21/73 Lokman, 31/17 Şura, 42/13 Beyyine, 98/5 "Büyükbaş hayvanları da sizin için Allah’ın sembollerinden (takvanızın belirtilerinden) kıldık. Onlarda sizin için hayır vardır. Onlar sıra sıra (dururken) üzerlerine Allah’ın ismini hatırlayın (anın ve kurban edin)! Yan üstü yere düştüklerinde (öldüklerinde) onlardan hem kendiniz yiyin, hem de kanaatkar olana ve fakirlere yedirin! İşte şükredesiniz diye bunları sizin hizmetinize verdik." Hacc, 22/36 Açıklama: Kur’an’da dört defa Şe‘airullah tamlaması geçer. Benzer Ayetler: Bakara, 2/158. Ayette, "Safa ve Merve" Maide, 5/2. Ayette genelde, "Allah’ın sembolleştirdiği değerler" Hacc, 22/32. Ayette, "Allah’ın saygın kıldığı Hac ile ilgili prensipler" Hacc, 22/36 Ayette ise “kurbanlık develer” için kullanılmaktadır. Allah, mü'minlerden yüceltmesini istediği değerler manzumelerinden birisi olarak şe‘air sembol kıldığı ve Allah’a duyarlılıkla (takva ile) temellendirdiği Kurban ibadetine dair açıklamalarda bulunmakta ve bunu hayırlı ve bereketli bir eylem olarak nitelendirmektedir. Bu Kurbanların etlerinden hem ibadeti yerine getiren mü'minlerin kendilerinin, hem ihtiyaç bildiren fakirlerin ve hem de ihtiyaç bildirmeyenlerin (ikram olarak) yararlanmasını beyan buyurmaktadır. Allah’ın ismi anılarak yerine getirilen bu ibadetin aynı zamanda bir şükür sebebi olduğu da vurgulanmaktadır. "Onların etleri de kanları da asla Allah’a ulaşmaz, fakat O’na sadece sizden takva (duyarlılık) ulaşır. Sizi doğru yola ulaştırdığı için Allah’ı yüceltesiniz diye O, bunları (bu hayvanları) böylece sizin hizmetinize verdi. Güzel davrananları müjdele!" Hacc, 22/37 Açıklama: Bu Ayetlerde Hacc, 22/34-37 ele alınan konu, Hacc, 22/27-30. Ayetlerden farklıdır ve Kurban'ın her ümmete gerekli kılındığının apaçık delilidir. Hacc, 22/28. Ayette Hac farizası esnasında kesilen Kurban etlerini değerlendirme hakkında “kesenin ve fakirlerin yemesi şeklinde iki konuya" değinilmektedir. Hacc, 22/36. Ayette ise durumu müsait olanların kesmesi gereken hayvanlardan söz edilmekte ve Kurban etlerinin değerlendirilmesinde "kesenin, fakirlerin ve ikram edileceklerin yemesi şeklinde üç konuya" değinilmektedir. İkisi birbirine karıştırılmamalıdır. Hac'da Kurban kesmek farzdır. Ancak bunu Suud-i Arabistan'da kesmek zorunlu değildir. Ancak Suud devleti, milyonlarca Hacı adayına Suud-i Arabistan'da Kurban kesme zoruuluğu getirmekte ve hiç kimse de buna itiraz edememektedir! Her Hacı adayı zorunlu olarak Kurban parasını peşin ödemektedir! Kesilen Kurbanlar soğuk hava depolarına kaldırılmaktadır. Bir kısmı da maalesef çükürlara gömülmektedir! Buna zillet demek mümkündür! Suud devletinin hemen yanıbaşında Yemen'de çocuklar açlıktan ölürken, milyonlarca Kurban zayi oluyor. Amacına ulaşmıyor! Müslümanlar olarak her ülke vatandaşı, kendi ülkesinde Hac kurbanlarını kestirebilirler! Neden Suud devletine sığınılıyor anlamak mümkün değil? Ve kesilen Kurbanlar ne yazık ki, arzulanan amacına ulaşmıyor?! Özellikle son yıllarda Müslümanların Kurban ibadetine karşı koyan, kalbi temiz (!)) zalimlere sesleniyorum! İbadet nedir bilmiyorsanız öğrenin!? Müslümanların Kurban ibadetine, hayvan katliamı demek tabir caizse ahlaksızlıktır. Biraz olsun haysiyetiniz olsun? Biraz da vicdan sahibi olun? Biraz saygı duyun? Biraz namuslu olun? Biraz da Allah'tan korkmuyorsunuz, bari kuldan utanın! Oturduğunuz lokantalarda "7 dakikada bir kg domuz eti yediğini söyleyenler, hergün restaurantlarda kebap yiyenler, konu Kurban olunca kesmeye karşı çıkarlar! Aslında karşı koydukları İslam ve Allah! Allah sonunda hesabınızı görecek hiç şüphesiz! Acak haddinizi aşarak ibadetimize dil uzatanları uyarmak bizim görevimiz ve hakkımızdır! O Halde, Rabbin için namaz kıl ve Kurban kes." Kevser, 108/2 "De ki: Şüphesiz benim namazım, Kurban'ım, hayatım ve ölümüm hepsi alemlerin Rabbi Allah içindir." En’am, 6/162 Alemlerin Rabbi olan Allah'a sonsuz hamd olsun... Kurbanınız kabul, bayramınız mübarek olsun! Saygılarımla... Mehmet Bozkurt, Eğitimci İlahiyatçı Araştırmacı Yazar
Ekleme Tarihi: 16 Ağustos 2022 - Salı

■ KURBAN İBADETİME DİL UZATMA!?

■ KURBAN İBADETİME DİL UZATMA! Kurban, sadece ve ancak Allah'ın rızasını kazanabilmek ve yine Allah'a yaklaşarak eşsiz bir bağ kurmak amacıyla Kurban kesme ibadetini gerçekleştirirken, yalnız Allah için kesilecek olan Kurban sayesinde, onun emirlerine itaat etme göstergesi olarak Kurban kesmek gerekir. Kökeni Hz. Adem (a.s) dönemine kadar uzanan ve tamamen İslam'i esaslara uygun bir biçimde Kurban kesmenin Müslümanlar açısından amacı, şartları ve önemi bulunmaktadır. Kur'an-ı Kerim'de pek çok Ayette belirtilen ve "Allah'a yakınlık sağlamaya vesile olan şey" anlamını içerisinde barındıran Kurban kesmenin amacı nedir? Kurban; Sözlük anlamıyla incelediğimizde "Yaklaşmak, Allah’a yakınlık sağlamaya vesile olan şey" şeklinde anlam taşımaktadır. Diğer yandan Kurban kelimesi dini bir terim olarak incelendiğinde ise "ibadet maksadıyla belirli bir vakitte ve belirli şartları taşıyan hayvanı usulünce kesmektir. Sadece ve ancak Allah'ın rızası için ve Allah'ın rızasını kazanmak için Kurban kesilir. Allah'ın huzurunda maddi bir fedakarlık örneği sergileyerek manevi bir bağ kurmaktadır. Müslümanlara Vacip bir ibadet olan Kurban, kesebilmesi için gerekli şartları yerine getirmesi gerekmektedir. Kurban kesmenin şartları ise şu şekilde sıralanmaktadır: 1- Müslüman olmak. 2- Hür olmak. 3- Fıtır sadakasını Vacip kılan zenginliğe sahip olmak. 4- Akıl ve baliğ olmak. (Bu şart, İslam alimleri arasında ihtilaflıdır. Bazılarına göre Kurban'ın Vacip olması için akıl ve baliğ olmak şart değildir. Zengin olan çocuk ile akıl hastalarına da Kurban düşer. Velileri onlar namına onların kurbanlarını keserler.) Kanaatim odur ki, Kurban bir ibadettir. İbadeti sorumluluğunu yerine getirmek için akıl ve baliğ olmak gerekir. 5- Mukim olmak gerekir. Yolcu olmamak. Kurban kesmek, Allah rızası için gerçekleştirilen bir fedakarlık örneği olmakla birlikte, Allah'ın kullarına bahşettiği tüm nimetlere şükür göstergesidir. Hem dünyevi ve hem de uhrevi bela ve musibetlere karşı kalkan görevi üstlenmektedir. Hz. Peygamber (s.a.v.) buyurdu ki: "Kurbanlarınızı büyük yapınız. Muhakkak ki, onlar sırat üzerinde sizin binekleriniz olacaktır." Kurban ibadetini gerçekleştirmek; toplumda birlik, beraberlik, dayanışma, kaynaşma, kucaklaşma, kardeşlik ve yardımlaşma gibi eşsiz güzellikte duygularının ön plana çıkarılmasına ve yoğun bir şekilde hissedilmesine vesile olmaktadır. Kurban ibadeti vesilesiyle, zengin ile fakir bir sofrada buluşuyorsa, ibadette amaca ulaşılmıştır demektir. Hac ibadeti yaparken kesilen Kurban, Hacc suresi 26 ve 33 arasındaki Ayetlerde anlatılmaktadir. Hac'da kesilen Kurban kesinlikle Farzdır... Ancak Hacc ibadeti dışında kesilen Kurban ibadeti Hacc suresi 34. Ayetle başlar ve anlatılır... Kurban ibadeti insanlık tarihi kadar eski ve bütün ümmetlerde vardır. Bu da bize göstermektedir ki, Kurban, Hz. Peygamber (s.a.v) ile başlamıyor ki, Sünnet olsun... İmam A'zam Ebu Hanife'ye göre Vacip'tir. Vacip, mutlaka yapılması gereken bir emirdir... Yani Farz gibidir... Ben farz olarak kabul ediyorum... Kurban ibadeti, Allah'ın sembollerindendir. Saygı gösterilmesi, hafife alınmaması ve ciddiye alınması gereken bir ibadettir. Maide, 5/2 "Kendilerine ait birtakım yararları görmeleri, (Allah’ın) onlara rızık olarak verdiği kurbanlık hayvanlar üzerine belirli günlerde Allah’ın ismini anmaları için (insanları Hacc'a çağır)! Artık o hayvanların etinden hem kendiniz yiyin, hem de fakir yoksula yedirin!" Hacc, 22/28 Açıklama: Buradaki muhatap bağlam gereği Hz. İbrahim (a.s) olabileceği gibi daha geniş bir okumayla kastedilen Hz. Muhammed (s.a.v) de olabilir. Her iki Peygamber de bütün insanları Hacc'a çağırmışlar ve bu ilahi emri uygulamışlardır. Bu Ayette sözü edilen kurbanlık hayvanın Hac mevsiminde ve orada kesilen olduğu açık bir gerçektir. 36. Ayetteki konu ise durumu müsait olanların Hac dışında kesmesi gereken ve uygulanan mevcut diğer kurbanlardır. "Biz her ümmete Kurban kesmeyi gerekli kıldık ki, kendilerine rızık olarak verdiği hayvanlar üzerine Allah’ın adını ansınlar! İlahınız tek bir ilahtır. O’na teslim olun! O alçak gönüllü insanları müjdele!" Hacc, 22/34 Açıklama: Bu Ayet ve devamındaki Ayetler normal zamanlarda kesilen Kurban ile ilgilidir. Bu emir ibadetlerin eski ümmetlerden beri farz olduğunun delillerindendir. Benzer Mesajlar: Bakara, 2/83, 183 Al-i İmran, 3/39 Maide, 5/12 Yunus, 10/87 İbrahim, 14/40 Kehf, 18/21 Meryem, 19/31, 55, 59 Hacc, 22/26-30 Taha, 20/14 Enbiya, 21/73 Lokman, 31/17 Şura, 42/13 Beyyine, 98/5 "Büyükbaş hayvanları da sizin için Allah’ın sembollerinden (takvanızın belirtilerinden) kıldık. Onlarda sizin için hayır vardır. Onlar sıra sıra (dururken) üzerlerine Allah’ın ismini hatırlayın (anın ve kurban edin)! Yan üstü yere düştüklerinde (öldüklerinde) onlardan hem kendiniz yiyin, hem de kanaatkar olana ve fakirlere yedirin! İşte şükredesiniz diye bunları sizin hizmetinize verdik." Hacc, 22/36 Açıklama: Kur’an’da dört defa Şe‘airullah tamlaması geçer. Benzer Ayetler: Bakara, 2/158. Ayette, "Safa ve Merve" Maide, 5/2. Ayette genelde, "Allah’ın sembolleştirdiği değerler" Hacc, 22/32. Ayette, "Allah’ın saygın kıldığı Hac ile ilgili prensipler" Hacc, 22/36 Ayette ise “kurbanlık develer” için kullanılmaktadır. Allah, mü'minlerden yüceltmesini istediği değerler manzumelerinden birisi olarak şe‘air sembol kıldığı ve Allah’a duyarlılıkla (takva ile) temellendirdiği Kurban ibadetine dair açıklamalarda bulunmakta ve bunu hayırlı ve bereketli bir eylem olarak nitelendirmektedir. Bu Kurbanların etlerinden hem ibadeti yerine getiren mü'minlerin kendilerinin, hem ihtiyaç bildiren fakirlerin ve hem de ihtiyaç bildirmeyenlerin (ikram olarak) yararlanmasını beyan buyurmaktadır. Allah’ın ismi anılarak yerine getirilen bu ibadetin aynı zamanda bir şükür sebebi olduğu da vurgulanmaktadır. "Onların etleri de kanları da asla Allah’a ulaşmaz, fakat O’na sadece sizden takva (duyarlılık) ulaşır. Sizi doğru yola ulaştırdığı için Allah’ı yüceltesiniz diye O, bunları (bu hayvanları) böylece sizin hizmetinize verdi. Güzel davrananları müjdele!" Hacc, 22/37 Açıklama: Bu Ayetlerde Hacc, 22/34-37 ele alınan konu, Hacc, 22/27-30. Ayetlerden farklıdır ve Kurban'ın her ümmete gerekli kılındığının apaçık delilidir. Hacc, 22/28. Ayette Hac farizası esnasında kesilen Kurban etlerini değerlendirme hakkında “kesenin ve fakirlerin yemesi şeklinde iki konuya" değinilmektedir. Hacc, 22/36. Ayette ise durumu müsait olanların kesmesi gereken hayvanlardan söz edilmekte ve Kurban etlerinin değerlendirilmesinde "kesenin, fakirlerin ve ikram edileceklerin yemesi şeklinde üç konuya" değinilmektedir. İkisi birbirine karıştırılmamalıdır. Hac'da Kurban kesmek farzdır. Ancak bunu Suud-i Arabistan'da kesmek zorunlu değildir. Ancak Suud devleti, milyonlarca Hacı adayına Suud-i Arabistan'da Kurban kesme zoruuluğu getirmekte ve hiç kimse de buna itiraz edememektedir! Her Hacı adayı zorunlu olarak Kurban parasını peşin ödemektedir! Kesilen Kurbanlar soğuk hava depolarına kaldırılmaktadır. Bir kısmı da maalesef çükürlara gömülmektedir! Buna zillet demek mümkündür! Suud devletinin hemen yanıbaşında Yemen'de çocuklar açlıktan ölürken, milyonlarca Kurban zayi oluyor. Amacına ulaşmıyor! Müslümanlar olarak her ülke vatandaşı, kendi ülkesinde Hac kurbanlarını kestirebilirler! Neden Suud devletine sığınılıyor anlamak mümkün değil? Ve kesilen Kurbanlar ne yazık ki, arzulanan amacına ulaşmıyor?! Özellikle son yıllarda Müslümanların Kurban ibadetine karşı koyan, kalbi temiz (!)) zalimlere sesleniyorum! İbadet nedir bilmiyorsanız öğrenin!? Müslümanların Kurban ibadetine, hayvan katliamı demek tabir caizse ahlaksızlıktır. Biraz olsun haysiyetiniz olsun? Biraz da vicdan sahibi olun? Biraz saygı duyun? Biraz namuslu olun? Biraz da Allah'tan korkmuyorsunuz, bari kuldan utanın! Oturduğunuz lokantalarda "7 dakikada bir kg domuz eti yediğini söyleyenler, hergün restaurantlarda kebap yiyenler, konu Kurban olunca kesmeye karşı çıkarlar! Aslında karşı koydukları İslam ve Allah! Allah sonunda hesabınızı görecek hiç şüphesiz! Acak haddinizi aşarak ibadetimize dil uzatanları uyarmak bizim görevimiz ve hakkımızdır! O Halde, Rabbin için namaz kıl ve Kurban kes." Kevser, 108/2 "De ki: Şüphesiz benim namazım, Kurban'ım, hayatım ve ölümüm hepsi alemlerin Rabbi Allah içindir." En’am, 6/162 Alemlerin Rabbi olan Allah'a sonsuz hamd olsun... Kurbanınız kabul, bayramınız mübarek olsun! Saygılarımla... Mehmet Bozkurt, Eğitimci İlahiyatçı Araştırmacı Yazar
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve habergundemim.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.